REGULAMIN RADY RODZICÓW PRZEDSZKOLA NR 65
Podstawa prawna
- ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm);
- ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006r. Nr 97 poz.674 z późn. zm.);
- rozporządzenie MEN z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.);
- rozporządzenie MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. Nr 56, poz. 506);
- rozporządzenie MENiS z dnia 12 lutego 2002 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 15, poz. 142 z późn. zm.);
- statut Przedszkola nr 65 „Tarchominek” w Warszawie.
I. Postanowienia wstępne
- Rada rodziców jest organem wewnętrznym, stanowiącym społeczny organ opiniodawczy i doradczy przedszkola.
- Rada rodziców jest reprezentacją ogółu rodziców dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 65 w Warszawie.
- Rada rodziców współdziała z nauczycielami i rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu i przedszkola.
- Zakres działalności i kompetencji rady rodziców określa ,,Regulamin rady rodziców”
- Rada rodziców posługuje się pieczątką następującej treści: „Rada Rodziców przy Przedszkolu nr 65 „Tarchominek” w Warszawie 03-187 Warszawa, ul. F. Pancera 3”.
II. Skład rady, tryb powoływania członków i tryb pracy rady
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady;
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów do rad oddziałowych oraz przedstawicieli rad oddziałowych do rady rodziców;
- zasady wydatkowania funduszy Rady Rodziców.
- Wybory do Rady Rodziców są przeprowadzane corocznie we wrześniu, na pierwszym zebraniu rodziców każdego oddziału, bez względu na frekwencję rodziców.
- Do udziału w wyborach uprawnieni są rodzice dzieci danego oddziału. Jedno dziecko może być reprezentowane w wyborach tylko przez jednego rodzica.
- Rodzice dzieci danego oddziału wybierają ze swego grona Radę Oddziałową.
- Wybory odbywają się w głosowaniu tajnym, na zasadach ustalonych przez rodziców uczestniczących w zebraniu.
- Rada Oddziałowa powinna liczyć nie mniej niż trzy osoby. O liczebności Rady Oddziałowej decydują rodzice dzieci danego oddziału. Jeżeli osoby uzyskują tę samą liczbę głosów, głosowanie powtarza się dla tych osób.
- Rady Oddziałowe mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zasady i zakres współpracy.
- Osoba, która otrzyma największą liczbę głosów w wyborach Rady Oddziału, jest jednocześnie wybrana do Rady Rodziców przedszkola, jeżeli zebranie rodziców oddziału nie postanowi inaczej.
- Pierwsze posiedzenie Rady Rodziców powinno się odbyć nie później niż w terminie czternastu dni od przeprowadzenia wyborów.
- Na swoim pierwszym posiedzeniu Rada Rodziców powołuje prezydium, które stanowi jej organ wykonawczy.
- W skład prezydium wchodzą: przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz, skarbnik. Członkowie rady pełnią swoje funkcje społecznie.
- Wybór nowych członków Rady Rodziców w ciągu roku szkolnego może odbywać się na zasadzie indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracach rady lub propozycji członków Rady Rodziców, rodziców bądź dyrektora.
- Decyzja o rozwiązaniu Rady Rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą 75% jej członków.
- Rada Rodziców posiada Komisję Rewizyjną w liczbie 2 członków.
- Komisja Rewizyjna nadzoruje prace Rady Rodziców, w tym działalność finansową.
III. Cele, zadania i kompetencje Rady Rodziców
- Do kompetencji Rady Rodziców należy:
- opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkola;
- opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora.
- Do zakresu działań Rady Rodziców należy w szczególności:
- współudział w realizacji zadań ogólnoprzedszkolnych, w tym: a) przedstawianie opinii o pracy nauczyciela ubiegającego się o kolejny stopień awansu zawodowego,
b) popularyzowanie wiedzy o wychowaniu w placówce i podejmowanych w niej działaniach dydaktycznych,
c) pomoc dyrektorowi i radzie pedagogicznej w podnoszeniu jakości pracy,
d) organizowanie prac społeczno-użytecznych na rzecz przedszkola,
e) uczestniczenie w planowaniu wydatków przedszkola oraz podejmowanie prac służących zdobywaniu funduszy na rzecz placówki,
f) wzbogacenie wyposażenia przedszkola,
g) współudział w organizowaniu zajęć dodatkowych dla dzieci,
h) organizowanie wymiany doświadczeń wychowawczych między rodzicami,
i) pomoc dzieciom ubogim uczęszczającym do przedszkola,
j) udział w organizowaniu działalności kulturalnej, artystycznej, turystycznej i sportowej dzieci,
k) wzbogacanie ceremoniału i zwyczajów przedszkolnych zgodnie z tradycją środowiska i regionu,
l) rozwijanie z pomocą rady pedagogicznej poradnictwa wychowawczego dla rodziców,
m) udział w promowaniu zdrowego stylu życia, utrzymaniu higieny, ładu i porządku w placówce. - uchwalanie preliminarzu budżetowego rady na dany rok szkolny,
- zaopiniowanie statutu, programu i planu pracy przedszkola oraz ewentualnych projektów innowacji, eksperymentów pedagogicznych, programów wychowania przedszkolnego opracowanych przez nauczycieli oraz innych spraw istotnych dla przedszkola,
- zaopiniowanie i wyrażenie zgody na dodatkowe zajęcia edukacyjne,
- współpraca z innymi organami przedszkola przy rozwiązywaniu spraw związanych z bieżącym funkcjonowaniem przedszkola.
- Występowanie do dyrektora, do innych organów przedszkola oraz do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad przedszkolem i organu prowadzącego szkołę z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola (np. o zbadanie i dokonanie oceny działalności przedszkola, jego dyrektora lub innego nauczyciela). Wnioski kierowane przez radę mają dla organu charakter wiążący.
- Ocenianie z własnej inicjatywy sytuacji oraz stanu placówki i występowanie z wnioskami do dyrektora, rady pedagogicznej, organu prowadzącego placówkę oraz do wojewódzkiej rady oświatowej, w szczególności w sprawach zajęć pozaobowiązkowych.
- Gromadzenie funduszy z dobrowolnych składek oraz innych źródeł w celu wspierania działalności przedszkola.
IV. Organizacja pracy
- Rada wykonuje swoje zadania zgodnie z zatwierdzonym regulaminem.
- Posiedzenia rady zwoływane są przez dyrektora przedszkola lub prezydium rady poprzez ogłoszenie: terminu spotkania (z wyprzedzeniem 7 dniowym), z wyznaczeniem miejsca posiedzenia i porządku obrad.
- W posiedzeniach rady bierze udział z głosem doradczym dyrektor przedszkola.
- Do udziału w posiedzeniach rady mogą być zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek rady, inne osoby z głosem doradczym.
V. Tryb podejmowania uchwał
- Uchwały rady zapadają większością głosów.
- Uchwała rady w sprawie przyjęcia regulaminu jej działalności lub zmiany jego treści, zapadają większością 2/3 głosów.
- W przypadku braku quorum w dniu wyboru przedstawiciela Rady Rodziców do Komisji Konkursowej na dyrektora - decyzja może być podjęta przez osoby obecne w tym dniu podczas głosowania.
- Uchwały rady są protokołowane przez sekretarza rady.
- Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie Rady Rodziców może być podjęta większością głosów członków obecnych na zebraniu rady.
VI. Sposób dokumentowania posiedzeń
- Zebrania rady są protokołowane przez sekretarza i stanowią dokumentację przedszkola przechowywaną w kancelarii placówki.
- Protokół z każdego posiedzenia jest sporządzany w ciągu 7 dni. Protokół z zebrania podpisuje przewodniczący i protokolant przy aprobacie rady.
- Członkowie rady są zobowiązani w terminie 14 dni od sporządzenia protokołu do zapoznania się z jego treścią i zgłoszenia ewentualnych poprawek przewodniczącemu. Na następnym spotkaniu rada decyduje o wprowadzeniu do protokołu zgłoszonych poprawek.
VII. Prawa i obowiązki prezydium i członków rady
Zadaniem przewodniczącego Rady Rodziców jest:
- kierowanie całokształtem prac Rady Rodziców,
- opracowanie projektu planu finansowego na dany rok szkolny,
- współdziałanie ze wszystkimi członkami rady rodziców, włączanie ich do realizacji zadań wynikających z planu pracy,
- kierowanie działalnością finansową rady rodziców,
- przekazywanie dyrektorowi opinii i postulatów rady rodziców dotyczących działalności przedszkola.
Zadaniem skarbnika rady rodziców jest:
- czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami rady rodziców,
- sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych rady, kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty,
- raz na kwartał podawanie do wiadomości ogółowi rodziców stanu operacji finansowych rady,
Zadaniem komisji rewizyjnej rady rodziców jest:
- dokonywanie raz na pół roku kontroli dokumentów finansowych, stanu gotówki w kasie rady rodziców i zdawanie sprawozdania na forum rady oraz informowanie o tym ogółu rodziców,
- kontrolowanie raz w roku działalności finansowo-gospodarczej w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości.
Zadaniem sekretarza rady jest:
- sporządzanie protokołów z posiedzeń prezydium rady, wywieszanie zawiadomień o terminach posiedzeń rady i porządku obrad,
- załatwianie spraw administracyjnych związanych z działalnością rady.
VIII. Zasady działalności finansowej rady rodziców
- Rada może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł ustalonych na posiedzeniu rady w celu wspierania działalności statutowej przedszkola.
- Dokumentację i ewidencję wpływów i wydatków z funduszu rady prowadzi skarbnik lub osoba upoważniona przez ogół rady.
- Wpłaty na fundusz rady zbierane są i dokumentowane na kwitariuszach wpływów kasowych /kp/ lub listach zbiorczych poszczególnych grup i ewidencjonowane w księdze wpływów rady na dany rok szkolny.
- Rada może upoważnić do zbierania składek wyznaczonego przez Dyrektora Przedszkola pracownika, który wykonuje tę pracę w ramach obowiązującego go zakresu czynności. Wydatki z funduszu rady dokonywane są w myśl uchwał i realizowane na podstawie rachunków i dokumentów zatwierdzonych i podpisanych przez przewodniczącego rady i dyrektora przedszkola.
- Środki, o których mowa w punkcie 1 przeznaczone są w szczególności na:
- organizowanie imprez kulturalno - oświatowych i wycieczek dla dzieci,
- finansowanie upominków oraz imprez okolicznościowych organizowanych dla dzieci,
- finansowanie zakupów zabawek dla dzieci do grup przedszkolnych,
- finansowanie materiałów piśmiennych i dydaktycznych dla dzieci,
- organizowanie warsztatów szkoleniowych dla nauczycieli i rodziców,
- finansowanie koncertów i teatrzyków dla dzieci,
- finansowanie obsługi i aktualizacji strony www przedszkola,
- innych wydatków niezbędnych dla prawidłowego funkcjonowania rady.
- Rada upoważnia dyrektora przedszkola do dysponowania tzw. „pogotowiem kasowym”. Wysokość kwoty, jaką może w razie potrzeby dysponować dyrektor przedszkola ustalana jest na początku roku szkolnego.
- Rada Rodziców posiada rachunek bankowy, za pomocą którego winna dokonywać wszystkich operacji dotyczących wpłat i wypłat w celu rzetelnego i jasnego przedstawienia sytuacji finansowej Rady.
IX. Postanowienia końcowe
- Realizacji swoich zadań Rada Rodziców współpracuje z funkcjonującą w placówce Radą Pedagogiczną.
- Działalność Rady Rodziców musi być zgodna z obowiązującym prawem. Jeżeli uchwały i decyzje są sprzeczne z interesami placówki, dyrektor przedszkola zawiesza ich wykonanie.
- Niniejszy regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia.
29 września 2011 r.